Educació

Esther Niubó reclama una major implicació del Govern per combatre la segregació escolar i garantir unes condicions d’escolarització equitatives

  • Actualitzat:
  • Creat:

El PSC lamenta que Ensenyament no vetlli perquè el procés d’admissió escolar eviti concentracions d’alumnat amb necessitats educatives específiques en determinats centres o que alguns assumeixin elevats percentatges d’immigració en comparació amb d’altres

La portaveu d’Ensenyament del Grup Socialistes-Units per Avançar, Esther Niubó, ha demanat avui que s’aprovi, abans de l’inici del curs vinent, un nou decret d’admissió que incorpori tot un seguit de mesures per lluitar contra el fenomen de la segregació escolar.

En una proposta de resolució a la Comissió d’Ensenyament del Parlament, la diputada socialista Niubo ha lamentat que “des de l’any 2008 no hi ha hagut una millora significativa en els nivells de segregació escolar del sistema” i ha instat el Govern a “limitar la matrícula fora de termini d’alumnat amb necessitats educatives específiques a centres socialment desafavorits, limitar les ampliacions de ràtio quan a d’altres centres hi ha places vacants o garantir la publicació per part dels centres educatius públics i privats concertats del règim legal sobre les quotes, especialment del seu caràcter voluntari i no associat a l’escolarització”, entre d’altres mesures.

Niubó ha recordat que “el Govern ha de combatre la segregació escolar a través de la gestió que es fa en el procés d’admissió de l’alumnat i del desenvolupament de condicions d’escolarització equitatives” i, per tant, “cal una intervenció perquè la tria de l’escola per part de les famílies no actuï com un fenomen reproductor de les desigualtats”. Malauradament, Junts per Catalunya i ERC han votat en contra de suprimir el criteri pel qual, en el procés de preinscripció, l’alumnat amb familiars exalumnes del centre on es presenta la sol·licitud, rep punts extres, “un criteri que acaba afavorint la reproducció de desigualtats i que mostra el poc compromís del Govern i el seu soci per la lluita contra la segregació escolar”, ha lamentat Niubó.

 

Competències lingüístiques en anglès i necessitats dels alumnes sords

Durant la sessió de la Comissió d’Ensenyament del Parlament, la diputada del grup Socialistes-Units per Avançar ha presentat també dues altres propostes socialistes. D’una banda, una que reclama que s’habilitin els recursos necessaris per impartir uns mínims del currículum de matèries no lingüístiques en anglès, des de primària fins al batxillerat, passant pels cicles formatius.  Així, Niubó ha instat el Govern a “reforçar la formació inicial del professorat en matèria d’anglès, i millorar la formació permanent destinada a millorar les competències lingüístiques en llengua estrangera del professorat tant d’educació infantil i primària com de secundària, sobretot dels que estan cridats a impartir matèries no lingüístiques en aquesta llengua, i incrementar-ne la oferta pública, especialment presencial”.

D’altra banda, una iniciativa legislativa per garantir que el curs vinent “tots els alumnes sords a Catalunya disposin d’un intèrpret de signes durant totes les hores lectives”. En la proposta de resolució, aprovada per unanimitat, els socialistes han demanat que es creïn, durant el 2019, nous centres d’escolaritat bilingüe a Tarragona, Lleida i Girona, perquè actualment només n’hi ha 7, la majoria concentrats a la província i ciutat de Barcelona. La diputada socialista ha recordat que “a Catalunya hi ha més de 30.000 persones sordes i no tots els estudiants sords signants reben el suport escolar necessari per garantir un aprenentatge en igualtat”.

 

Diversos punts de les propostes socialistes presentades avui en Comissió han acabat sent rebutjats, després d’empatar, perquè s’ha aplicat el criteri de la mesa del Parlament, amb majoria independentista, en què es va acordar comptabilitzar a les comissions els vots dels diputats suspesos. 

 

Paraules clau: