Educació

PSC-Units reclama al Govern complir les lleis que garanteixen l'aprenentatge dels alumnes sords a Catalunya en igualtat

  • Actualitzat:
  • Creat:

PSC-Units reclama garantir que a l'inici de curs 2018-2019 tots els alumnes sords a Catalunya disposin d'un intèrpret de signes durant totes les hores lectives

Raúl Moreno i Esther Niubó han denunciat aquest matí l'insuficient suport escolar que reben els i les estudiants sordes a Catalunya. "Tenim les lleis per garantir l'aprenentatge dels alumnes sords a Catalunya en condicions d'igualtat però no el compromís del Govern per fer-les complir" ha lamentat Moreno, que ha denunciat que més de 2000 menors sords no tenen cap tipus de suport a les aules que els garanteixi una educació bilingüe (signes i oral): "Aquesta manca de suport provoca un augment de l'absentisme i fracàs escolar" ha denunciat Moreno que ho considera "un atac als seus drets i a la igualtat d'oportunitats que cal revertir".

Per la seva banda, Esther Niubó ha denunciat que el curs iniciat "hagi començat pitjor que l'anterior" i ha enumerat la manca de professionals per atendre l'alumnat amb necessitats especials, intèrprets, vetlladors i vetlladores, etc. "Creiem de debò en la igualtat -ha explicat Niubó- per això demanem garantir aquesta adequada atenció a l'alumnat a totes les etapes educatives i en tot el temps educatiu, és a dir també en el menjador i les activitats de lleure". Per la diputada socialista "L'escola inclusiva és molt més que tenir unes hores de vetllador a la setmana." Per això ha reclamat que s'inicciï "sense demores" l'aplicació del decret d'escola inclusiva.

Moreno i Niubó han estat acompanyats de representats de la Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA) i l'Associació Volem Signar i Escoltar, que han explicat la seva experiència.


Marc Tapia, vicepresident de FESOCA, ha denunciat al Faristol que a Catalunya "tenim una llei d'accessibilitat i de la llengua de signes que fins ara no ha tingut la implicació i el desenvolupament necessari" i ha reclamat "lluitar per aconseguir que es reconegui i es desplegui". Per la seva banda, Anna Iglesias, estudiant i sorda profunda ha explicat el seu cas: "Només em donen 18 hores d'intèrpret, i que faig la resta d'hores que tinc de classe sense intèrpret dins de l'aula? - s'ha preguntat - "Vull tenir una vida normal i amb les mateixes oportunitats que la resta de persones. La igualtat al segle XXI on està? Em sento realment discriminada" ha conclòs. Marian González, representant de "Volem signar i escoltar" ha demanat explicacions al Departament d'Ensenyament per les retallades d'intèrprets aquest curs, i la Violeta, mare de l'Unax, un nen de 22 mesos sord profund, ha explicat que el seu fill està en una llar d'infants sense cap tipus de suport "que suposa que es troba comunicativament aïllat i sense accés a totes les habilitats socials que això comporta".

Per posar solució a aquesta discriminació el grup socialistes i Units per Avançar ha presentat una proposta de resolució sobre les necessitats dels alumnes sords a Catalunya, que es veurà a la comissió d'ensenyament de dimarts vinent, on es demana garantir que a l'inici de curs 2018-2019 tots els alumnes sords a Catalunya disposin d'un intèrpret de signes durant totes les hores lectives, crear durant el 2019 nous centres d'escolaritat bilingüe a Tarragona, Lleida i Girona, i enllestir en el termini de 6 mesos, el desenvolupament normatiu total de la Llei de la llengua de signes catalana.

Fitxers adjunts:

Paraules clau: